L’escola
on es possible un canvi metodològic :
1.
Agrupació
dels alumnes
És
evident que per a que una escola pugui funcionar d’una manera coherent i
organitzada no podem tenir als alumnes amb edat d’escolarització obligatòria
tots junts.
L’important
és saber trobar el criteri adequat per agrupar-los.
L’agrupació
actual basada en l’any de naixement s’ha demostrat que no és adequada perquè
dona poc marge per respectar la diversitat en el procés de l’evolució maduratiu
dels infants.
La
manera més correcta que veig per establir els criteris d’agrupació és basant-se
en la informació que ens donen els psicòlegs sobre:
.
Les característiques dels infants a cada edat.
.
El com aprenem
.
Els factors que influeixen en el comportament
Són tres aspectes fonamentals per
poder fer propostes d’activitats d’aprenentatge coherents i per aconseguir una bona
convivència entre els alumnes.
Els estadis descrits per Piaget sobre
el desenvolupament cognitiu de les persones pot ser una manera d’agrupar als
alumnes durant l’escolarització obligatòria.
Prenen
aquest criteri els infants passarien per 4 etapes:
. La primera etapa:
. Agruparia als infants
fins als 3-4 anys*
. En aquesta etapa les propostes educatives han de
basar-se en el descobriment de les característiques dels objectes i essers vius
utilitzant els sentits i el moviment.
. Aquesta etapa seria ideal que fos obligatòria però amb
característiques de funcionament molt diferent a la resta d’etapes.
. Dos aspectes haurien de marca aquestes diferencies són:
. La
presencia dels pares a l’escola
. La
flexibilitat horària
. És una etapa que es pot associar a les llars d’infants
actuals però amb un funcionament totalment diferent.
·
Piaget considera que aquest estadi dura fins als 2 anys
però considerant l’últim any com un any de preparació a l’etapa següent em sembla be fer-la durar fins als tres. Fins
als quatre anys s eria per infants amb una evolució madurativa lenta.
. La segona etapa:
. Agruparia als infants
des dels 3 - 4 anys fins els 7-8
. En aquesta etapa les propostes educatives han de
basar-se en:
. El desenvolupament del mon simbòlic
mitjançant la imitació i el joc simbòlic
. En treballar tots els llenguatges
. És una etapa que agrupa als alumnes del segon cicle d’educació infantil i als del
primer cicle de primària.
. Des de
l’experiència em sembla una agrupació molt coherent. És en aquest període de
temps on els alumnes interioritzen tot el procés de lecto-escriptura.
Aspecte fonamental de cara a tenir autonomia en l’aprenentatge.
Lògicament haurien d’estudiar-se molt be les propostes
d’activitats per poder atendre la diversitat madurativa que hi ha entre alumnes
que es porten 5 anys d’edat.
. Una altra cosa que facilitaria aquest tipus d’agrupació
és l’aprenentatge entre iguals.
. La tercera etapa:
. Agruparia als infants
des dels els 7-8 fins als 12-13 anys
. En aquesta etapa les propostes educatives han de
basar-se en el pensament lògic partint
sempre de coses que pot veure i toca o amb objectes que no estan físicament
presents però que coneix perquè te
guardades imatges d’experiències
passades.
. És una etapa que agrupa als alumnes del segon i tercer cicle de primària.
. He viscut l’agrupació dels alumnes de quart a sisè i
l’experiència ha estat positiva tant en la convivència entre ells com en el
treball d’habilitats i estratègies.
És una bona edat
per potenciar el treball col·laboratiu
entès des de totes les vessants: tutoria entre iguals, grups
col·loboratius homogenis i heterogenis.
. Una etapa
bàsica per adquirir les habilitats i estratègies bàsiques per poder ser autònom
en els aprenentatges.
Veig més difícil
la integració dels alumnes de tercer.
. La quarta etapa:
. Agruparia als infants
des dels 12-13 anys fins als 16-17 anys
. En aquesta etapa les propostes educatives poden
basar-se més en treballar aspectes
teòrics i abstractes.
. Des de l’experiència és l’etapa que em produeix més
dubtes sobretot per la convivència entre ells.
. Els alumnes
estan preparats per fer un treball per objectius on cada alumne treballa al seu
ritme i al mateix temps tenen compromisos amb la resta de companys (explicaré
aquesta idea en un altre escrit)
Algunes consideracions:
. Dins de cada etapa no s’han de
dividir als alumnes per classes.
. L’agrupació dels
alumnes dins de l’etapa estarà condicionada a la proposta d’activitats que es
en cada moment.
. Si es fes aquesta agrupació d’alumnes ’hauria de cuidar
molt l’adaptació a l’etapa. Aquesta adaptació s’hauria de treballar tant
l’últim any de l’etapa anterior com el primer any d’entrada a l’etapa.
L’experiència ens hauria de dir com s’ha de fer aquesta adaptació.
. Jugar amb un marge d’un any per entrar i sortir de
l’etapa és una manera de respectar l’evolució madurativa dels infants i per tan
de facilitar aquesta adaptació..
.Treballar amb
els alumnes en cadascuna d’aquestes etapes sense distribuir-los per classes
implica pensar amb una organització dels espais i temps totalment diferent a la
que tenim actualment. Aquest apartat el deixo per desenvolupar-lo en un altre
escrit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada