Com treballar
i avaluar la capacitat d’organització en el treball.
Definició:
Capacitat de treballar metòdicament i amb ordre, planificant les tasques en
funció de la seva naturalesa i temporalització desitjable.
Aquesta
capacitat forma part de la competència d’autonomia personal.
Analitzant
la definició d’aquesta capacitat clau podem veure que per
a que una persona la tingui assolida ha de tenir competència en dos
grans camps:
. Treballar amb mètode i ordre
. Saber fer una bona planificació de
la feina.
Es treballen aquest dos camps en el dia a dia de les escoles?
La forma de treballar que es proposa als
alumnes facilita la incorporació d’aquesta capacitat?
Per
donar una resposta objectiva a aquestes dues preguntes val la pena intentar anomenar indicadors que avaluen l’assoliment de la
capacitat:
a.-Treballar
amb mètode i ordre
. Te organitzades les coses que fa i això li permet
trobar-les amb facilitat
. Utilitza les TIC per organitzar els seus documents
. Treballa amb profunditat les tasques encomanades
. Li agrada la feina ben feta.
. Sap acceptar les seves limitacions a l'hora de fer una
feina i valora l’ajuda.
. Sap donar importància a la feina dels altres i fer-la
servir com a punt de partida.
. Sap indicar quan fa una feina els recursos que ha
utilitzat i l'ajuda que ha
rebut.
. Sap concentrar-se en una feina concreta
B.
Saber fer una bona planificació de la feina.
. Utilitza l’agenda
. Utilitza eines TIC com: el calendari, les tasques
pendents, la llibreta de notes...
. Te clara la seva escala de valors i és coherent amb
ella
. Hi ha coherència entre el que diu i el que fa
. Sap donar a cada feina la importància que te.
. Sap mesurar el temps que dedica a cada feina.
. Sap deixar
feines per més endavant.
. Sap preveure amb antelació les feines.
. Sap treballar en varies tasques a la vegada.
. Te constància en acabar les feines començades.
. Hi ha proporcionalitat entre la feina que fa i el temps
que hi dedica.
. Sap desconnectar.
A
l’analitzar aquests indicadors veig clarament que la majoria d’ells no es
treballen a l’escola però per si algú li queda dubte es suficient que miri el
seus registres de notes i busqui els cops que els té avaluats.
Si
volem que els nostres alumnes els assoleixin els hauran de treballar en el dia
a dia i els professors hauran de fer el seguiment per poder ajudar-los a entendre la seva importància i a trobar el
camí per ser constants en fer-los servir.
Treballar-los significa que els professors els tenen presents a l’hora de pensar i
decidir el COM donaran la classe.
El treball a l’aula hauria de
contemplar, no de manera esporàdica, sinó com a
rutines establertes aspectes com:
1.- Proposar activitats que obliguin a
l’alumne a parar-e a pensar en el que fa.
Per exemple:
a. Incorporar a les programacions moments on es demana:
. Què sabem del que anem a estudiar?
. Què aprendrem a l’estudiar aquest tema?
. Inventar activitats sobre els continguts de la
unitat didàctica.
. Fer preguntes del tema al professor .
. Fer de
professors explicant als companys la part del tema que ha preparat cadascú.
. Endevinar el contingut que es
treballen en una activitat
. Buscar errades
.
Revisar la forma com s’ha treballat
. .....
b. Donar-les temps a per a que s’organitzin a nivell individual i de grup
cooperatiu: arribar a acords amb el grup, repartir-se la feina, pensar la
manera com faran les activitats, marcar-se una data d’entrega del treball
individual i grupal ...
Aquesta organització ha d’estar revisada i acceptada pel
professor, és a dir, els alumnes ho han de veure com una tasca més de la unitat
didàctica.
Això implica un horari que contempli moments de treball
individual, moments de treball en equip i moments de treball en gran grup.
En els moments de treball individual i d’equip els
alumnes han de poder planificar el seu temps.
c. Acceptar el ritme de treball de
cada alumne.
Això implica que
no tots fan tot sinó que hi ha un treball mínim comú i un treball complementari
on cada alumne decideix quina part d‘ell fa.
També ajuda a porta a terme aquest punt treballar, en moments determinats, en grups
homogenis.
d. Utilitzar les errades per aprendre
i no per avaluar-los.
Els professors han d’aprendre a corregir amb l’únic
objectiu d’orientar la feina als alumnes
i aquests han de saber fer les activitats no per treure bona nota
sinó per aprendre.
e. Practicar l’autoavaluació i la coavaluació.
Això implica donar als alumnes els criteris d’avaluació des de l’inici de la
unitat didàctica i habituar-los a revisar la feina feta observant si han
complert els criteris d’avaluació donats.
Les rúbriques poden ser una bona manera d’introduir
aquest aspecte.
2. Com Equip de professors és
necessari que demostrem als alumnes que:
a. Tenen criteris d’exigència comuns tant del que
significa treballar amb mètode i ordre com del que entenen per fer una bona planificació de la feina.
b.- Tenen interioritzat que el procés d’ensenyament
aprenentatge contempla més aspectes que
el treball de les assignatures.
c.- Volen trobar noves maneres d’organització de l’escola
especialment en la distribució del temps
perquè així podran donar importància a aquests aspectes.
Actualment
la capacitat d'organització dels treball és una carència de moltes persones
adultes i ho seguirà sent sinó som capaços de donar un gir profund a la
manera de treballar i organitzar l’aula per a que aspectes com els que anomeno en
aquest escrit tinguin protagonisme i l’alumne els acabi donant la importància
que es mereixen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada