Translate

dilluns, 30 de desembre del 2013

Com treballar i avaluar la capacitat d’organització en el treball.

Definició: Capacitat de treballar metòdicament i amb ordre, planificant les tasques en funció de la seva naturalesa i temporalització desitjable.

Aquesta capacitat forma part de la competència d’autonomia personal.

Analitzant la definició d’aquesta capacitat clau podem  veure que per  a que una persona la tingui assolida ha de tenir competència en dos grans camps:
            . Treballar amb mètode i ordre
            . Saber fer una bona planificació de la feina.

Es treballen aquest dos camps  en el dia a dia de les escoles?

La forma de treballar que es proposa als alumnes facilita la incorporació d’aquesta capacitat?

Per donar una resposta objectiva a aquestes dues preguntes  val la pena intentar anomenar indicadors que avaluen l’assoliment de la capacitat:
a.-Treballar amb mètode i ordre
. Te organitzades les coses que fa i això li permet trobar-les amb facilitat
. Utilitza les TIC per organitzar els seus documents
. Treballa amb profunditat les tasques encomanades
. Li agrada la feina ben feta.
. Sap acceptar les seves limitacions a l'hora de fer una feina i valora l’ajuda.
. Sap donar importància a la feina dels altres i fer-la servir com a punt de partida.
. Sap indicar quan fa una feina els recursos que ha utilitzat i l'ajuda que ha
rebut.
. Sap concentrar-se en una feina concreta

B. Saber fer una bona planificació de la feina.
. Utilitza l’agenda
. Utilitza eines TIC com: el calendari, les tasques pendents, la llibreta de notes...
. Te clara la seva escala de valors i és coherent amb ella
. Hi ha coherència entre el que diu i el que fa
. Sap donar a cada feina la importància que te.
. Sap mesurar el temps que dedica a cada feina.
.  Sap deixar feines per més endavant.
. Sap preveure amb antelació les feines.
. Sap treballar en varies tasques a la vegada.
. Te constància en acabar les feines començades.
. Hi ha proporcionalitat entre la feina que fa i el temps que hi dedica.
. Sap desconnectar.

A l’analitzar aquests indicadors veig clarament que la majoria d’ells no es treballen a l’escola però per si algú li queda dubte es suficient que miri el seus registres de notes i busqui els cops que els té  avaluats.
Si volem que els nostres alumnes els assoleixin els hauran de treballar en el dia a dia i els professors hauran de fer el seguiment  per poder ajudar-los  a entendre la seva importància i a trobar el camí per ser constants en fer-los servir.
Treballar-los significa que els professors els tenen presents a l’hora de pensar i decidir el COM  donaran la classe.
 
El treball a l’aula hauria de contemplar,  no de manera esporàdica, sinó com a rutines  establertes aspectes com:
1.- Proposar activitats que obliguin a l’alumne a parar-e a pensar en el que fa.
Per exemple:
a. Incorporar  a les programacions moments on es demana:
                        .  Què sabem del que anem a estudiar?
                        .  Què aprendrem a l’estudiar aquest tema?
.  Inventar activitats sobre els continguts de la unitat didàctica.
.  Fer preguntes del tema al professor .
.  Fer de professors explicant als companys la part del tema que ha preparat cadascú.
. Endevinar el contingut que es treballen en una activitat
. Buscar errades
                        . Revisar la forma com s’ha treballat
                        . .....
b. Donar-les  temps a per a que  s’organitzin a nivell individual i de grup cooperatiu:  arribar a acords amb el  grup, repartir-se la feina, pensar la manera com faran les activitats, marcar-se una data d’entrega del treball individual i grupal  ...

Aquesta organització ha d’estar revisada i acceptada pel professor, és a dir, els alumnes ho han de veure com una tasca més de la unitat didàctica. 

Això implica un horari que contempli moments de treball individual, moments de treball en equip i moments de treball en gran grup.

En els moments de treball individual i d’equip els alumnes han de poder planificar el seu temps.

c. Acceptar el ritme de treball de cada alumne.
 Això implica que no tots fan tot sinó que hi ha un treball mínim comú i un treball complementari on cada alumne decideix quina part d‘ell fa.
També ajuda a porta a terme aquest punt  treballar, en moments determinats, en grups homogenis.

d. Utilitzar les errades per aprendre i no per avaluar-los.
Els professors han d’aprendre a corregir amb l’únic objectiu d’orientar  la feina als alumnes i  aquests han de saber  fer les activitats no per treure bona nota sinó per aprendre.   

e. Practicar  l’autoavaluació i la coavaluació.
Això implica donar als alumnes  els criteris d’avaluació des de l’inici de la unitat didàctica i habituar-los a revisar la feina feta observant si han complert els criteris d’avaluació donats.

Les rúbriques poden ser una bona manera d’introduir aquest aspecte.

2. Com Equip de professors és necessari que demostrem als alumnes  que:
a. Tenen criteris d’exigència comuns tant del que significa treballar amb mètode i ordre com del que entenen per  fer una bona planificació de la feina.
b.- Tenen interioritzat que el procés d’ensenyament aprenentatge  contempla més aspectes que el treball de les assignatures.
c.- Volen trobar noves maneres d’organització de l’escola  especialment en la distribució del temps perquè així podran donar importància a aquests aspectes.


Actualment la capacitat d'organització dels treball  és una carència de moltes persones adultes i ho seguirà sent sinó som capaços de donar un gir profund   a la manera de treballar i organitzar l’aula   per a que aspectes com els que anomeno en aquest escrit tinguin protagonisme i l’alumne els acabi donant la importància que es mereixen.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada