Translate

diumenge, 22 de desembre del 2013

L’informe Pisa no és suficient per avaluar l’estat de l’educació d’un país.

Aquest trimestre , un any més,  han avaluat l’estat de l’educació a nivell mundial basant-se únicament amb l’informe Pisa.

 Em semblen molt importants els aspectes que analitza aquest informe però no crec que siguin suficients.

Si parlem d’educar entenc que ens referim a preparar persones per viure una vida bona.
L’informe PISA ens analitza aspectes importants per l’aprenentatge  però més secundaris per aprendre a viure.

Si volem avaluar l’estat de l’educació d’un país hauríem de analitzar també altres aspectes com:
. La capacitat dels alumnes per compartir els seus problemes.
. La capacitat dels alumnes per escoltar i ajudar als altres.
. La capacitat dels alumnes per entendre que viure implica tenir problemes i que lluitar per solucionar-los forma part de viure la vida.
. La capacitat dels alumnes en saber posar l’accent en les coses positives  i saber gaudir d’elles.
 . ...

Aspectes com aquests són les que ens dirien quin és el nivell de preparació que cada país donem als nostres infants i joves per aprendre a viure una vida bona que no és el mateix que una bona vida.

Aspectes com aquest fan que l’educació no sigui un tema de l’escola sinó que sigui també un tema de les famílies i de la societat en general.

Potser si complementéssim l’informe Pisa amb un altre informe que analitzes altres aspectes de la persona els resultats serien molt diferents i les solucions també agafarien camins diferents.

Els resultats de l’informe Pisa no ens permet preguntar-nos aspectes tan importants com:
. Què han d’aprendre els infants i joves des de l’educació formal, és a dir, des de l’escola?
. Què ensenyem als infants i joves des de l’educació informal, és a dir, des de la família, els mitjans de comunicació, les rets socials...?

Seria meravellós que quan s’analitzessin els resultats de l’educació d’un país i les coses que es poden fer per millorar-los  ens adonéssim que:
. Educar significa ajudar a créixer de forma integral, és a dir, tenint en compte tots els aspectes de la persona.
. Si volem millorar l’educació hem de sortir de l’escola i fer-nos conscients del paper que l’educació informal té en la manera d’aprendre a viure la vida que és la principal cosa que hauríem de saber transmetre als nostres infants i joves.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada