L’informe Pisa no és suficient per avaluar l’estat de l’educació
d’un país.
Aquest
trimestre , un any més, han avaluat
l’estat de l’educació a nivell mundial basant-se únicament amb l’informe Pisa.
Em semblen molt importants els aspectes que
analitza aquest informe però no crec que siguin suficients.
Si
parlem d’educar entenc que ens referim a preparar persones per viure una vida
bona.
L’informe
PISA ens analitza aspectes importants per l’aprenentatge però més secundaris per aprendre a viure.
Si
volem avaluar l’estat de l’educació d’un país hauríem de analitzar també altres
aspectes com:
. La capacitat
dels alumnes per compartir els seus problemes.
. La capacitat dels alumnes per escoltar i ajudar als altres.
. La capacitat dels alumnes per entendre que viure
implica tenir problemes i que lluitar per solucionar-los forma part de viure la
vida.
. La capacitat dels alumnes en saber posar l’accent en
les coses positives i saber gaudir
d’elles.
.
...
Aspectes
com aquests són les que ens dirien quin és el nivell de preparació que cada
país donem als nostres infants i joves per aprendre a viure una vida bona que
no és el mateix que una bona vida.
Aspectes
com aquest fan que l’educació no sigui un tema de l’escola sinó que sigui també
un tema de les famílies i de la societat en general.
Potser
si complementéssim l’informe Pisa amb un altre informe que analitzes altres
aspectes de la persona els resultats serien molt diferents i les solucions
també agafarien camins diferents.
Els
resultats de l’informe Pisa no ens permet preguntar-nos aspectes tan importants
com:
. Què han d’aprendre els infants i joves des de l’educació
formal, és a dir, des de l’escola?
. Què ensenyem als infants i joves des de l’educació
informal, és a dir, des de la família, els mitjans de comunicació, les rets socials...?
Seria
meravellós que quan s’analitzessin els resultats de l’educació d’un país i les
coses que es poden fer per millorar-los
ens adonéssim que:
. Educar significa ajudar a créixer de forma integral, és
a dir, tenint en compte tots els aspectes de la persona.
. Si volem millorar l’educació hem de sortir de l’escola
i fer-nos conscients del paper que l’educació informal té en la manera d’aprendre
a viure la vida que és la principal cosa que hauríem de saber transmetre als
nostres infants i joves.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada